Så var dagen kommen

Tisdagen den 20'e december
Nu sitter jag på tåget påväg från Stockholm till Alvesta, byte i Alvesta för nytt tåg mot Osby. Tänk så många jag har som väntar på mig där hemma. Mysigast ska det få bli att träffa lilla pyret Caspian såklart :) Det ska ha hänt en hel del sen jag såg honom för en månad sen, pysen har lärt sig sitta!

Måndag
Igår var det tentatime som ni säkert vet, och för er som inte vet så vet ni nu. Och jag tycker att allihopa kan glömma det ungefär.... nu! Tentan var den svåraste mattetentan jag gjort. Jag kunde verkligen allt som behövdes. I söndags gjorde vi en gammal tenta som vi inte gjort förut, vi gjorde den som om att det var en riktig tenta. På en timme var vi klara och båda var klart godkända! Det gav en känslan att man borde klara den riktiga tentan ganska galant. Allt kändes så bra, jag öppnade provhäftet - skummade igenom talen och kände att åh vad bra Moa, detta fixar du ju lätt som en plätt - precis dina tal du ville ha! Det var rätt typ av tal men med fel siffror om man säger så.. Vilken bra bortförklaring! "Ursäkta magistern, skulle jag kunna få samma tal men med lite andra nuffror?" haha! För er som är lite matematiska (ni andra kan hoppa ner till nästa stycke - om ni inte vill försöka lära er lite..); Första uppgiften var en induktionsuppgift (mina favoriter). DOCK så hade de krånglat till den så pass att man på något lustigt sätt skulle derivera den ena funktionen med avseende på något jag inte hittade. Uppgiften som varit värd 5p på alla andra tentor var helt plötsligt bara värd 2p och gravt försvårad. Nästa uppgift handlade om binomialsatsen, även den gillar jag och fixar lätt som en plätt. NEDÅ - varför inte kladda till det så mycket man bara kan med en massa e^bajs. e och ln är just nu något jag ogillar skarpt. Något någon dum chomme kom på för några hundra år sedan, och vi tror på det fortfarande. Det är ju bara hittepå! "Det naturliga talet" - klingar väl! Sedan kom en uppgift med kära sinus & cosinus, en apenkel uppgift som helt plötsligt var värd 5p. Antalet poäng på en så enkel uppgift får en riktigt att tveka på om man gjort rätt..

Nog om tentan, nu är det faktiskt ledighet i ett par dagar! Vi flög från Luleå till Stockholm igår, efter att ha packat och städat lägenheten. Det tog 4.5 timmar från dörr till dörr ungefär - det är inte klokt! Jag fick se Tims hem för första gången, det var riktigt mysigt. Sådär varmt & skönt! Hans mamma hade lagat en mycket god middag, vilket var passande eftersom vi var vrålhungriga. Hans familj är så mysig :) Jag och Tim avslutade kvällen med ett riktigt skönt bastubad, välbehövt.

Tisdag
(Fortfarande Tisdagen den 20'e december). Gick upp på tok för tidigt.. Fast jag hade gärna vaknat några timmar tidigare bara för att få ligga kvar i sängen, jag kommer sakna det så! Tims mamma var söt och gjorde mackor till mig som jag har med mig på tåget innan Tim och hans bror körde mig till centralen. Tåget var sent och jag blev förvirrad när det väl kom. Vagnen jag skulle sitta i var en liggvagn men det stämde tydligen. Inget att klaga på, det är jag och en dam till i en hel kupé. Så gott om plats är här! Tåget är just nu minst 41 minuter försenat och mitt uppehåll i Alvesta är endast 30 minuter = jag kommer missa mitt anslutande tåg. Förseningen bara ökar och ökar så det känns ju inte överdrivet kul om man säger så.. När konduktörskan kom och kollade biljetten så frågade jag om hon visste hur jag skulle göra med mitt anslutande tåg. Hon sa då att jag inte hade någon "resplus biljett" och att de inte ansvarade för att ta mig till min slutdestination. Jag undrade såklart hur man får en resplusbiljett så att jag inte gör samma misstag tills nästa gång. För att få en resplusbiljett skulle man boka från sin första destination till sin sista. Alltså skulle jag, enligt henne, ha bokat från Stockholm C till Osby. Det var jag dock stensäker på att jag gjort, men jag fick mina sms-biljtter uppdelade ändå. Jag visade henne min bokningsbekräftelse och enligt den har jag en såndär "Resplus"-biljett. Alltså ansvarar de för att ta mig till min slutdestination - kanonas!

Nu skiner solen in i kupén, alldeles för länge sedan man såg en skymt av solen. Jag blir bländad så längesen det var. Men vad skönt det är att få se lite solsken igen! Det piggar upp en så enormt mycket :) Utanför mig kupé står det en pappa med sitt barn.
- Pappaaaa, kan man åka skridskor på isen?
- Nej den är inte tillräckligt stark
- Men ankor kan väl?

Så mysigt med barns genialiska tankar. Jag fick direkt upp en bild i huvudet på en anka med hjälm & skridskor.


Eftersom vårt tåg redan är försenat så tar de andra tågen ingen hänsyn till det. Så de tågen som är i tid får köra före vid alla tågmöten = vi blir bara senare och senare! Kan bli kul..

I söndags tog jag en titt på mina knän, insåg varför jag hade ont. Blålilagrulgrönt har jag hört är modernt?!



Om tio dagar ses vi igen <3




Kommentarer
Anonym

Åh vilken vacker klänning, och matchade slips! Så fina ni är!

2011-12-20 @ 13:37:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0