Bulle i ugnen

Igårkväll bakades det kanelbullar så det stod härliga till! Tim var snäll och fixa maten så då fick jag baka bullarna. När han sedan skulle vara snäll och hjälpa mig så kaosa allt, nästan :) Han skulle pensla en plåt ägg, det slutade med att det låg ägg över hela plåten och att mina fina bullar badade i ägg. Äggröra med kanelbullar i kanske vore gott? Fast nää! Eftersom jag inte hade tagit fram mer ägg än vad som behövdes (tänkte inte göra äggröra egentligen) så fick jag ju se till att värma dem på bästa och snabbaste vis = i bakfickan! Hade varit lagom kul om jag glömt bort det och satt mig ner ;) Dock gjorde jag den stora tabben att köpa hem florsocker istället för pärlsocker :( Fick gå lika bra utan alltså!



Jag använde bullreceptet på Kungsörnens mjölförpackning;
50 g jäst
125 g smör
5 dl standardmjölk
½ tsk salt
1 dl strösocker
Ca 850 g (14–15 dl)
Kungsörnen Kärnvetemjöl
Uppvispat ägg + pärlsocker eller mandelspån till garnering

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37°C. Häll det över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt salt och socker och nästan allt mjöl men spar lite till utbakningen. Arbeta degen smidig och låt jäsa under bakduk ca 30 min. Tag upp degen och lägg den på ett mjölat underlag och knåda den smidig. Skär degen i två delar och kavla till en ½ cm tjock platta. Fyll med något av förslagen nedan, rulla ihop och skär varje rulle till 24 bitar som läggs i bullformar. Jäs under bakduk 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö gärna över pärlsocker eller mandelspån. Grädda bullarna 8–10 min i 250°C. Klippt längd: Sätt ugnen på 200ºC. Klipp djupa jack i rullen och lägg flikarna åt vardera hållet. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Pensla med ägg och grädda längderna mitt i ugnen, ca 20 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.


Hittade fina skavanker på väggen när jag tittade lite närmare... Hoppas de inte tar allt för illa upp men jag kunde verkligen inte låta bli! Om det ska vara på dethär viset så kunde jag gjort det bättre själv.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0