Gratis smakar ganska bra ändå

Dessa legendariska skrabbelucker alltså! Jag är nog mer eller mindre påväg att införa en tradition här i Norrbotten.. Igår bakades det nämligen skrabbelucker IGEN. Sicken tur att det är så gott :) David & Marcus var här nästan hela dagen och vi pluggade, pluggade,pluggade och pluggade. Vart man än vänder sig så känner man verkligen av vilka tider det är, tentatider.. Nog om det, det gör inte tentorna lättare bara för att jag tjatar om dem :) Vi har faktiskt uppfunnit en ny skrabbeluck! När vi ändå höll på så kom Marcus med den utomordentliga idén att man skulle ju kunna blanda i lite kakao och vaniljsocker i de där konsiga filurerna. Sagt & gjort..



För att inte misslyckas totalt så körde vi 50/50!



Fastän det ser ut som något helt annat än något ätbart så var det utsökt! Så för alla som gillar skrabbelucker så borde ni testa dessa :) För er som inte testat (OCH MÅSTE) får ni receptet här;

Skrabbelucker
2 ägg
2 dl strösocker
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 dl mjölk
1 krm salt

För de med chokladsmak så tillsätt 2 msk kakao och 2 tsk vaniljsocker (Y)
Stek på svag värme & låt dem vara lite kladdiga i mitten för bästa resultat!

Idag for vi till skolan vid nio och kom hem vid halv 7. Var en riktigt trevlig dag i skolan med endast plugg :) När vi gick till Ljusgården så möttes vi av en pall full med gratisblock från Studieblocket. Vi väntade med att roffa åt oss tills vi gick hem, då var där endast 3 lådor kvar. När vi gick var där bara två kvar.....



Den som kom på att gratis är gott är ganska genialisk, nästan lika smart som den som kom på idén med ett gratis studieblock som förövrigt är det bästa block jag haft! TACK.

Vi tog paketet på pakethållaren (den var verkligen lämpad för paket!) och cyklade hemåt. Vi tog en sväng inom Coop för att hämta mitt paket på posten som innehöll inget mer än..


.. kurslitteraturen till läsperiod 2; matte2 och fysik1. När jag ska ha både matteböckerna och fysikböckerna med mig samma dag ska jag nog anlita en myrstack som ska få äran att bära mig och mina böcker fram&tillbaka från skolan :) Jag kan slänga lite sockerbitar på vägen så de vet vart de ska gå.

Till middag lagade vi risotto, fick nog höra minst 3 gånger av Tim att det var riktigt gott. Sånt som får en att fortsätta vilja laga mat :D



Risotto
Bacon
Purjolök
Vildris (Coops alternativ är bäst!)
Köttbuljong
Vitpeppar
Färska champinjoner
Kryddor efter behag (i mitt fall Lawry's!)

En riktigt billig och underbart god måltid!


Kommentarer
mormor

Hej,hej!Jag tror det var morfar som uppfann Gratis är gott!! Var gång vi går bort säger han "t nu det är gratis". De ljusa skrabilo. såg goda ut .Men inte de andra!!! Är det nu Amanda kommer? Hälsa ha det bra Kramar i mängder

2011-10-21 @ 10:23:55
Stora syster

Man blir riktigt hungrig när man läser din blogg :)

Det är super bra att du skriver ut receptet :) Jag får dock se om jag vågar mig på att göra skrabbelucker :)

Många kramar från oss

2011-10-21 @ 20:41:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0