Det känns som jag spatserar i himlen

Hujeda mig! Tänka sig att jag nu befinner mig i Luleå, sisådär en 140mil och 18 timmars tågresa hemifrån. Fast det är ju egentligen bara ett telefonsamtal hemifrån - så avstådet spelar ingen större roll at the moment :)

Tågresan gick bra, lite tur att jag hade två platser bokade - en till mig och en till min jombostora resväska. När jag kom till Stockholm och skulle byta tåg hade jag nästan 1,5 timme på mig att hinna få lite mat i magen. Centralstationen var ju enorm & som gjord för att gå vilse på... Mitt usla lokalsinne förenklar ju inte sånt heller. Men jag hittade Burger King så det fick det bli! Fast det smakade hemskt så visste jag att magen var tvungen att ha det. Jag hade lite problem med att hitta spåret men jag var där i god tid och det var tåget med! Jag fick klistra på puppyeyesen och be en pudding om hjälp för att bära in väskan - det gjorde han mer än gärna. Fast den var nog tyngre än han anat, hahahah! Det är ett rent h*elvete att resa med så stor väska, den är på 125L och väger därefter. PLUS att jag ju har tre väskor till.... Jag blev nästan en riktig bodybuilder under resan!


Från Sthlm till Luleå hade jag sovvagn, den påminde om det tåget som Lotta på Bråkmakargatan åker på när hon klistrar prickekorven på fönstret - http://www.youtube.com/watch?v=7MVCS9h_S9g. Kupén delade jag med två damer och två yngre tjejer - snacka om att det var trångt! Dock var det min resväska som tog upp nästan hela utrymmet. Att sova gick väl inte sådär jättebra, jag sov överst och mitt i natten vaknar jag av att det blåser superkallt på mig. Trots tjock pippikofta, linne, byxor och en fleecefilt så lyckades jag inte bli varm. Inte så mycket sömn där nä. Tåget rullade in på Luleås station ca 30 min tidigare än den beräknade tiden. Jag hade innan resan kollat upp vilken väg jag skulle gå för att komma till den gatan där bussen skulle gå ifrån, det verkade vara rättså nära. Nära var det kanske, men inte tusan stod det på kartan att det skulle vara värre än att åka en bergochdalbana! Upp för backe och ner för backe, med all denna packning. Var riktigt stolt över mig själv när jag väl var framme :)


Det gick bara en buss så det gick inte att ta fel. När jag pratat med mamma i telefon så kommer det fram en kille till mig och undrar om jag skulle börja studera på universitetet, då visa det sig att han var inne på sitt andra år och att vi antagligen tillhörde samma sektion. En trevlig prick som kom med lite tips och gjorde att tiden gick lite fortare. Hade läst på vandrarhemmets hemsida att man skulle hoppa av vid kyrktorget, så det gjorde ju jag. Sen skulle man gå 300m och hitta vandrarhemmet på vänstra sidan. Eller inte............. Jag fick ringa min kära syster som hjälpte mig att hitta och efter att ha gått fel ett antal gånger, blivit överkörd av väskan, tappat alla väskorna så hittade jag till slut. Då var jag bokstavligt talat HELT SLUT!


Jag fann mitt rum, bäddade och kröp ner för att sova. Efter några timmar var jag en aning piggare och redo att gå till affären. Solen skiner för fullt och jag är dö-varm i bara shorts & linne. Jag tänkte att jag skulle bestämma middag när jag kom till affären, därför kunde jag ju inte skriva någon shoppinglista. Ingen bra idé! Det var lite mer än 1,5 km till affären. När jag bestämt mig för att laga pastasås och pasta så inser jag att jag för det första måste ha alla ingredienserna, man är van vid att det mesta finns hemma. Påväg tillbaka ringer syster och när jag kommit inom dörren kommer jag på att jag glömt köpa matlådeburkar att förvara resterna i. Så det var bara att börja promenera mot affären igen, på vägen dit kommer jag på att jag glömt köpa pasta också - kan vara bra att ha till pastasås med pasta va?! Och mamma, MIN LAWRYS ÄR JU OCKSÅ GLÖMD :(


Nu har jag alltså promenerat lite mer än 6km och sitter & njuter i solen. Är nog redan röd som eh kräfta = som vanligt! Blev helt överlycklig  när jag lyckades hitta ett trådlöst nätverk!!! Vandrarhemmet är rent & fräscht och helt okej, ganska mysigt faktiskt.


Har ju glömt att berätta att Karl & Hil hade med sig tre påsar Reese's till mig från USA, packade ner en påse nu och sen ska mamma skicka upp de andra efter hand (a) Reese's är jordnötssmör med choklad på utsidan, underbart gott! Dock gillar inte magen dem lika bra men det får va så :)
Förresten så känns det som att man går i himlen när man är här, det känns som att den är mycket närmare på något sätt.Nä nu känner jag doft av att någon grillar - det satte igång hungern direkt! Nu ska det lagas mat :D


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0