mandeltjuven som var på sittning

Torsdag
Stannade kvar i skolan efter föreläsningarna för att sedan åka till Ica/slemmis och handla ingredienser till förrätten och efterrätten som vi skulle laga till sittningen. Några av oss Idesixare samlades hos Lisa och fixade pannacotta till eferrätt och ostgratinerade vitlöksbaguetter med tomatsalsa. När jag kom hem vid elva på kvällen fick jag knappt komma in i sovrummet, jag stank tydligen vitlök hela jag.. MUMS! Kan nästan tro att jag varit en snabbis i Thailand.

Fredag
Tog mig själv en sovmorgon, skulle vara repititon på matten den första lektionen och sist det var repetition blev jag så besviken på läraren - han lärde en ingenting! Sovmorgon var ett bra val! Efter fysiken cyklade jag hem. Kom hem till en underbar Tim som hade plockat iordning massor i lägenheten :) Jysk kom och levererade ett nytt köksbord eftersom det var sprickor i det vi köpt.. Vi oljade bordet, försökte hänga upp julstjärnan (dock ville den inte fungera :()
Sen tog vi en promenad till Ica för att köpa något festligt att laga till middag. Vi bestämde oss för att lyxa till det när vi såg att ryggbiffen kostade 129kr/kg. Så till middag lagade vi rostade rotfrukter (rödbetor, jordärtskockor och potatis) med hemmagjort vitlökssmör till. Riktigt gott må jag säga!



Lördag
Sittning på G! Hela dagen ägnades åt att fixa till sittningen, jag tycker det blev ett mycket lyckat resultat! Dock när  vi provstartade spisen (tack o lov att vi gjorde det!!) så börjar det ryka som tusan och stinka bränt i hela lokalen. Det visade sig att de tidigare gästerna inte rengjort ugnen --> deras måltid låg kvar där och hade växt en aning. Hårig & fin med en härlig doft. Detta ledde till att vi nästan fick utrymma hela lokalen. Som tur var så bodde hon som hade hand om lokalen väldigt nära och kom dit med sin privata spis. Våra gäster verkade ha en bra kväll så det hade jag med! Även om de flesta har dåligt minne från kvällen... Så många bilder hann det inte bli, min kamera var nästintill död tydligen. Och min kära iPhone är ju på sjukhuset och ska bli omplåstrad så den kunde jag inte ta några kort med.

Temat för kvällen var rött :)

Jag passade på att diska de flesta glasen under kvällen eftersom den urkassa diskmaskinen som fanns strejkade.. Så som tur var slapp jag komma och städa på söndagen.

o-omvändbar bild..

Fick även höra på sittningen att folk i klassen läser min blogg, vilket var riktigt kul - fortsätt så ;)



Söndag
Det gick inte några bussar och cykla över en mil i snorhal terräng var jag inte sugen på, så jag var riktigt glad att jag hade städat på lördagsnatten!

Hade en hel del vitlökssmör över sen i fredags & jag fick en snilleblixt som ledde till en av de godase fläskfilérätterna jag ätit!!

Helstekt fläskfilé med vitlökssmör
Vitlökssmör:
Persilja
Vitlök
Smör
Salt

Bryn den saltade & pepprade filén i en stekpanna så att den får fin färg runt om. Skär den sedan i skivor som du placerar en en smord ugnsfast form. Ovanpå varje skiva lägger du en klick vitlökssmör. Gör klart filén i ugnen på 225°.

Smöret smälter ovanpå filén och det blir himmelskt!!!
Ett tips som jag tänker testa är att göra klyftpotatis till som jag har gräddat i ungen innan och sedan placera filébitarna med smöret ovanpå potatisen. Och passa på att göra en smarrig sås av skyn!





Måndag, tisdag och vips så var det onsdag!
Hade fysiklaboration idag inom värmelära. Jag arbetade med David och vi lyckades både genomföra laborationen samt bli godkända, jippi! Tog bussturen om stan hem för att hämta ut min Thomas Sabo-berlock som varit på lagning, tillbaka fick jag en ny :)

När vi kom fram till porten till lägenheten slängde jag en blick mot postlådan, den var så full att locket inte gick ner. Det visade sig att ett stoooort paket gömde sig i postlådan.
Jag sprang upp till lägenheten och rev upp paketet som var från mum&dad. Ut rasar det en himla massa julkolor, pepparkakor och en check från MAXI här i Luleå. Jag blev så lycklig att jag rev upp en kola så fort jag kunde och stoppa den i munnen. Tim bara tittade på mig och skakade huvudet och säger;
- Jaa du Moa, du är speciell du!
Och kan ni tänka er att det finns hopp för även mig, MJÖLKFRIA PEPPARKAKOR!


Idag åt vi karré med klyftpotatis, rödbetor, palsternacka och jordärtskocka och vitlökssmör. Lite av det vi hade hemma med andra ord :)


Och förresten, julkalendern är ju HUR BRA SOM HELST! Jag har tillochmed lyckats få Tim intresserad ;) När jag sett klart dagens avsnitt längtar jag som tusan efter att få se nästa dags avsnitt, den är riktigt bra med andra ord!! Så har ni inte sett den borde ni göra det typ nuuuuuuuuuuuuuuu.

Vi har upptäckt ett problem här hemma... Varje gång vi ska dricka glögg - vilket händer ganska ofta nu i juletider så får vi skålla och skala nya mandlar. Vi har försökt lösa problemet genom att skålla många mandlar åt gången för att slippa göra det nästa gång. Där dök ett nytt problem upp, mandlarna har nu tre gånger försvunnit spårlöst och varken jag eller Tim har någon aning om vart. (Det är vad han säger iaf. Hmmm....) Så idag ska vi "dokumentera" vart vi ställer dem!

På lördag ska vi på bal som Tims festkommité ordnar, en riktigt fin sådan om jag förstått det rätt. Jag pillade lite och fick en idé om hur jag ska fixa lite i håret;

Tyckte denna flätan blev enormt outstanding och fin så några sådana blir det nog!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0