Kalasbra!

Mitt finbesök överraskade med ett riktigt fint...

..paket när hon kom. Den innehöll detta söta..


.. lilla pyre! Han har redan tagit Tims plats i sängen ;) Tack så hemskt mycket!!

Vi promenerade till skolan & jag gav henne en rundtur där, om i fall att hon skulle tröttna på att jobba så kan hon ju alltid flytta till Luleå och börja plugga här lixom ;) Efter skolan tog vi bussen till stan & tittade lite i affärer. Jag köpte tabletter till köksbordet och en julklapp till Caspian. På kvällen så kalasade vi till det med Amandas favorit, nämligen tacos!


Efter maten introducerade jag kortspelet Tjoo för dem. Det gick hem ganska bra och blev snabbt en favorit! Vet ingen förutom jag som inte tyckt om det på direkten. Fast det var på den tiden jag bara förlorade hela tiden ^^

På lördagen fick vi för oss att baka. Det bakades blandannat mammas fantastiska solrosbröd som jag försökt få henne att baka hur länge som helst. Så nu när jag har ett eget kök så kan jag ju passa på :)


Solrosbröd

Blanda:
50 gr   jäst
2 dl     vatten
3 dl     gräddfil
2 tsk    honung
2 msk  olivolja
1 dl     solrosfrön

Tillsätt:
5 dl     rågsikt
7-8 dl  mjöl     (stod 8-10dl med notering ”mindre mjöl”)
Arbeta tills degen knappt släpper bunken.

Tillsätt 1 tsk salt och knåda i 2 min. Forma till limpor och låt jäsa i 30 min. Bakas i ugn på 200° i ca 30-40min.

Fast jag valde att baka ut det på plåten och skära i rutor. Perfekt att frysa för att sedan värma i micron och få varma mackor till frukost!

 

När vi ändå var igång så bakade vi Laila Lindholm's Chocolate Chip Cookies medans vi väntade på att brödet jäste.

 

Chocolate Chip Cookies

Ingredienser grundrecept:
120 120 g mjukt smör
1 1 dl råsocker
1 1 st ekologiskt ägg
1.5 1.5 dl vetemjöl
0.5 0.5 dl havregryn
0.5 0.5 tsk bakpulver
0.25 0.25 tsk salt
100 100 g choklad av valfri smak (se nedan)

1. Grundrecept: Vispa smör och råsocker krämigt, rör i ägget
2. Vänd i vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt.
3. Hacka chokladen grovt och riv limeskalet, blanda i degen.
4. Rulla in kakdegen i plastfilm eller bakplåtspapper till en rulle (5 cm i diameter) och frys i cirka 30 min.
5. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och grädda kakorna på bakplåtspapper i 180 grader varmluft, cirka 10 minuter.

Jag la till 1/2 dl havregryn samt 1 dl hackade hasselnötter för bättre form och godare smak. Glömmer aldrig när min syster ringde och frågade mig om dessa kakorna. Hon började som vanligt med "Moa, du som kan allt... hur stora ska chokladbitarna vara när du skrivit lagom stora?" Precis såhär är lagom stora;

Sedan påbörjade vi kvällens middag och efterrätt. Efterrätten blev chokladmousse med polkagriskross. Värmde vispgrädde och choklad i ett vattenbad för att förhindra att chokladen bränns och att grädden kokar, då blir den nämligen inte vispbar. Amanda fixade polkagriskrossen;


Till middag blev det helstekt fläskfilé med sallad, klyftpotatis och sås.

Vi marinerade fläskfilén i soja, olivolja, lawry's, peppar, salt och honung. När den fått dra till sig marinaden i kylen några timmar stekte vi den så att den fick en fin yta. Sedan hällde vi över den resterande marinaden och en skvätt vatten för att låta den puttra under lock och bli klar samtidigt som potatisen gottade sig i ugnen. På skyn från marinaden gjordes det en supergod sås med lite grönmögelost, grädde och gelé i. Ett superenkelt sätt att fixa saftig och god fläskfilé på!

Efterrätten slutade såhär;

Den var gudomligt god! Och alldeles för mycket ajaj för en laktosintollerant mage.....

Efter maten trillade gästerna Marcus & Oliver in för att hänga med & basta lite. Det blev en mycket bra kväll! Den avslutades även den med Tjoo, det kommer bli en tradition!

 

Och idag så har dagen spenderats med matten i skolan..

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0