FÖRSTA TENTAPERIODEN ÄR ÖVER!

TENTA-P ÄR ÖVER! Hurra hurra hurra :D

Torsdag
I torsdags lagades det kycklinglår, potatistrillor och katarellsås. Det var riktigt mumsigt! Det var nära att allt blev kattskit när blombudet plötsligt kom och ställde till det ^^



Passa på att köpa kycklinglår på extrapris, de såldes för 19:90 för någon vecka sen. Dock är det absoluuuuut inte min favorit, tycker inte om att pilla på sånt. Så jag passade på att göra resten av måltiden lite godare!

Kycklinglår & potatistrillor
Kycklinglåren la jag i en smörad ugnsfast form, kryddade med salt peppar paprikapulver och lawry's. La små smörklickar på toppen för att få ett krispigare skinn (finns inget bättre!). Potatisen skar jag i trillor och ringlade olja över & lite smörklickar här och där. Båda två in i ugnen bredvid varandra på 200° och det blir kanonbra. Vänd potatisen lite då & då. Passa även på att ösa över skyn från kycklingen på låren för att den inte ska bli torr.

Kantarellsås
Gjorde en superenkel men ack så god kantarellsås med kantareller plockade hemma i de skånska skogarna!
Jag använde mig av ca 2 dl förvällda kantareller som jag la i en kastrull tillsammans med en stor klick smör. När det börjat fräsa lite pudrade jag över lite mjöl och rörde runt tills där inte var några klumpar kvar. I med en skvätt grädde, ca 3dl matlagningsgrädde. (Beroende på hur lyxig sås man vill ha ;)). Smaksätt med lite kryddor, köttbuljong och soja. Ett gott tips är att hälla i skyn som blir av kycklingen! En klick svartvinbärsgelé brukar också göra susen!

Fredag
Gick upp tidigt för att göra den efterlängtade tentan i ekonomikursen. Fast den var mer fasad än efterlängtad. Till min förvåning var det flera i klassen som hade haft samma svårigheter som jag med att plugga in den. Vad resultatet kommer att bli har jag absolut ingen aning om. Läraren kommer i vilket fall som helst ha ganska roligt när han rättar den ^^

När jag cyklat hem åt jag lunch med Tim för att sedan ta bussen med honom in till centrum. Jag köpte skidfodral, så jag kan få skidorna med mig till Italien och skydd till min blivande iPhone. Amanda gjorde mig riktigt glad häromdagen när hon sa att den 31'a är på måndag och inte på tisdag som jag trott. Om jag hade bott kvar hemma i skåne hade jag fått telefonen redan igår :(

Jag hittade en supersnygg pälsmössa i stan, men jag får drägla lite till tror jag. Varm var den iallafall! Vi avslutade vår runda i centrum med storhandling på Willy's. När vi handlat ungefär hälften kom Tim på att vi kanske inte skulle stoppa ner mer i vagnen eftersom vi skulle behöva bära hem det med...

.. det var knappt att vi orkade!

På kvällens meny stod det Pommes & lövbiff. Fast först lite förrätt;

Tomat varvad med mozarella. Lite olja & kryddor på det!


Middagen var utsökt!


Det bästa var såsen..


Tydligen är det konstigare att äta sås med sked än att äta popcorn med sked, men jag är lika glad för det!


Efter middagen gick jag & la mig en stund. Blev sedan väckt och ledd in i badrummet som var fyllt av ljus och film var riggad och badkaret upptappat! Kanonfredag med andra ord :)

Lördag
Ligger fortfarande kvar i sängen. Skulle gått upp för ca 2 timmar sen för att springa en runda. Men det tyckte inte mig hemska skallebank, fy tusan för den. Ska göra ytterligare ett försök med att sova bort den, kan ju hoppas att den hoppar till himalaja istället!

Ikväll ska vi ha inflyttningsfest/förfest till tentaröjjet på STUK. Kommer bli skojskoj!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0