Mysdag med häxjakt av morfar Torbjörn

I går morse stod klockan på 07.00, av någon anledning var vi inte ur sängen förens tre kvart senare. Vi dök direkt ner i mattepluggandet! Där var vi bekymrat nergrävda tills lunch då vi fick för oss att fritera kycklingklubbor. Det blev en himla massa experimenterande och vi lyckades få till en kanongod frityrsmet!

 

Frityrsmet
1.75 dl mjöl
2 msk olja
1 äggvita
1 dl bubbelvatten eller öl

Kryddor
En påse enchilada kryddmix
Paprikapulver
Salt
Chilikrydda
Peppar

Det blev en hel del smet över när alla kycklingarna var doppade o klara så varför inte fritera lite lökringar också? ;) Sagt och gjort, med lite bakpulver och pysvatten i smeten blev det underbart goda lökringar. De bästa jag tillverkat faktiskt! Kommer pysa lagom bra idag..


När vi ätit så var det bara till att slänga sig i duschen och försöka skrubba bort den hemskt hemska frityrdoften som biter sig fast ända in under skinnet! Blääääääää, tänk vilken mardröm att jobba på en kinarestaurang. Tur jag inte gör det, jag hade rullat fram inom en kort framtid - alldeles för god mat!

Klockan tre var vi hembjudna till världens bästa grannar. Inte alla som bor i skåne som har grannar i Stockholm ;) Vi blev bjudna på en riktigt god knäck-äppelkaka som Torbjörn bakat. Efter lite prat och mys kom deras dotter med familj och då bjöds det på tacos. Mumsigt värre! Ulla hade gjort en smarrig limesås som bara måste testas;

Busenkel limesås
0,5 lime
2 dl matlagningsyoghurt,
1 msk flytande honung,
salt peppar

När vi kom hem var det dags att börja packa, lättare sagt än gjort. Mamma var är du när jag behöver dig som mest? :) Tur att du har lärt mig lite av dina knep! Mindre bra att inget av tipsen reducerar vikten i väskan. När jag var färdigpackad vägde väskan baaaaaaaaaaaaaara sådär FEMTON kilo för mycket... How fun is that?! No fun at all :( det var bara att börja stuva om..... Det slutade med att den nu endast väger 1.4kg för mycket, hoppas det går att flörta sig igenom ;) dock har jag två väskor som handbagage. Jag har bestämt mig för att den ena är min handväska om någon frågar. Det är en shoppingbag så det tycker jag ska gå bra! Och om de klagar på vikten så ska jag berätta för dem att det är en kompensation för att jag väger så lite. När jag bokade så visste de ju faktiskt inte om jag var en mastodont dam eller om jag var en nätt liten tjej :)

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0