JAG ÄR PÅVÄG!

Idag har det då varit fulla rullar hela dagen! Från det att jag vaknade till nu och ett tag framåt.. Jag satte klockan tidigt och skippade min möjliga sovmorgon så jag skulle hinna plugga lite. Vi i ekonomigruppen hade kommit överens om att läsa varsin av de texter som vi ska behandla som en del av kursen. Min text var på engelska, riktigt tung och svår engelska. Jag gjorde mitt bästa för att ens förstå innehållet vilket resulterade i att jag fick översätta större delen av texten. Problemet var att jag ofta inte ens förstod de svenska orden när jag väl hade övarsatt.. Men jag gjorde iallafall vad jag lovat även om jag idiotförklarade mig själv antalet gånger.
 
Pass två så hade vi designkursen, men jag skippade föreläsningen då jag redan hade genomfört den uppgiften som han skulle visa. SCORE! Så jag började helt enkelt på nästa modelleringsuppgift, nämligen en hand-dammsugare :)
 
Efter lunchen var det dags för föreläsning två i ekonomin, vilken skön föreläsare vi har alltså!! Jag gillar honom skarpt, och det är väl tur då jag kanske inte är så väl insatt i ämnet - ännu ;) I slutet av föreläsningen presenterade en av föreläsarna uppgiften som jag nämnde innan. Hon sa att artikel 1 var den svåraste artikeln och att tillochmed dem tyckte den var tungarbetad. Så den rekommenderade de att man skulle ta itu med sist då den var så krävande. Jo men tjo hej, tror ni inte det var just den jag hade oturen att få? ;) Jag blev iallafall glad att jag inte var helt dum i huvudet utan att den faktiskt var svår.. Haha!
 
Igår år vi kylskåpsrens, riktigt gooooooott blev det. Vi kokade ihop champinjonrisotto med sparris, körsbärstomater och knaperstekt bacon. Risotton blev verkligen god, jag tvekade på att det skulle bli gott med champinjoner men det blev det :) Tim står för risotton och delar här med sig av receptet
 
Tims Risotto
Kalvbuljong
Gul lök
Arvorioris
Svamp
Parmesan
Creme fraiche
 
Koka upp ca 7 dl kalvbuljong
Fräs en gul lök med mycket smör. Löken ska bli mjuk och glansig bara.
Tillsätt sedan (risotto ris - arvorioris) och fräs det utan att det bränns i ca 3-4min.
Häll sedan ca 1,5dl buljong och låt det sjunka in i risotton.
Blanda i de smörstekta svambitarna. Kantarell eller champinjon!
Häll sedan ca 1 dl lite då och då tills riset blivit genomkokt.
Tillsätt en hel del parmesan och ca 1dl creme fraiche precis innan du anser att riset har lagom tuggmotstånd.
 
 
Nu sitter vi på Luleå flygplats Kallax och väntar på att flyget mot Stockholm ska komma. Kan knappt fatta att JAG ÄR PÅVÄG HEM! Ååååh, denna underbara känsla
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0