Keep it cool!

Jag fick frågor på frityrsmeten jag använder till kycklingen när jag friterar den. Jag använder en kinesisk frityrsmet som egentligen inte smakar så mycket så därför har jag marinerat den skurna kycklingen i kryddor innan. Sedan mjölar jag den så att den blir torr för att frityrsmeten ska fästa bättre. Passa på att platta ut kycklingbitarna när ni ändå har de i mjölet.
 
Kinesisk frityrsmet
150 g vetemjöl
5 msk majsena
1,5 tsk bakpulver
2,3 dl vatten*
0,5 tsk salt
2 msk olja

*Jag byter ut hälften mot öl, mums!

Gör så här:
Sikta ner mjölet, majsenan och bakpulvret i en bunke.
Vispa i vattnet, lite i taget. Det ska bli en slät smet. Låt svälla i minst 30 minuter.
Rör ner saltet och oljan när det är dags att fritera.
Se till att det du ska fritera är torrt innan du vänder dem i smeten.
Fritera till fin färg i 190 gradig olja.

 

Igår blev det lill-lördagsmat med lövbiff. När vi handlade kött häromdagen så hittade vi Ica Basic lövbiff av fransyska. Jag var rädd för att köttet skulle bli segt om man bara stekte det men det blev faktiskt riktigt bra :) Så det lär nog köpas fler gånger!





Idag hade jag sovmorgon men utbyttjade den inte utan gick till modellabbet istället för att fortsätta med min kyl. Jag tänkte i princip bara limma ihop delarna men det första jag gör är att kleta lim på taket så jag fick glatt börja om från början med den delen. MEN jag gav mig tusan på det och tadaaaa, nu är den klar!



Idag har jag jobbat 16-19 och var nog på tok för trött men jag härdade utt ett helt arbetspass och det kommer katschinga i fickan så det är jag glad för :) Tim var rar & fixade middag som vanligt!



I morgon är jag helt ledig hela dagen, UNDERBART! Jag ska ägna dagen åt matte :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0