Bröd & saft!

Ja det blev en sväng till till Lulebo igår, med ett glatt leende gick vi både dit & därifrån :) Vad som kommer hända får ni veta när det har hänt, hihi! Det var roligt att vara tillbaka på jobbet igår och tiden jag jobbade gick snabbt :) När jag kom hem fixade Tim med middagen så jag satte igång att baka bröd. Det blev åter igen mammas solrosbröd som jag är så förtjust i! Denna gången gjorde jag som det stod på receptet och formade det till två limpor istället för små bullar. Blev mer brödigt och bättre bakat! Jag är imponerad över mig själv för hur bra brödet blev :)

Titta vad fina de blev!


Bra genombakta blev de också :)
 

Min söta vän Sofia frågade efter receptet, jag har nog lagt upp det här på bloggen innan men då får ni se det igen :) Jätte lättbakat och mumsigt!
 

SOLROSBRÖD
2 st

Blanda:
50 gr   jäst
2 dl     vatten
3 dl     gräddfil
2 tsk    honung
2 msk  olivolja
1 dl     solrosfrön

Tillsätt:
5 dl     rågsikt
7-8 dl  mjöl     (stod 8-10dl med notering ”mindre mjöl”)
Arbeta tills degen knappt släpper bunken.

Tillsätt 1 tsk salt och knåda i 2 min.

Forma till limpor och låt jäsa i 30 min. Bakas i ugn på 200° i ca 30-40min
 
Smaklig frukost :)
 
 
Idag på morgonen så silade jag saften jag gjorde häromdagen, jag glömde sila den igår som jag egentligen skulle ha gjort :) Jag fick ut nästan 3L ur en dubbel sats!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0