Städning & saftmakeri

Japp jag gick till skolan i morse och tittade lite på tentan sen gick jag hem i princip. Det var anorlunda upplägg på denna tentan jämfört med vad jag har varit van vid, här var det 10p som var "kryssfrågor" med fem olika alternativ. Man slapp beräkningarna dock utan var tvungen att räkna sig fram till ett av de fem alternativen. Dock behövdes detta inte redovisas i tentamen.

När jag väl kom hem startade jag min turbomotor och jag har den igång fortfarande! Jag har äntligen tid att städa och göra lite det jag vill & känner för nämligen. Städa behövs verkligen och det finns inget bättre än känslan av renhet och nystädat! Jag har lite kvar på städningen men sen har lägenheten fått sig en ordentlig omgång :)

Ugnen fick sig en omgång som nog var välbehövlig!


Jag har även hunnit göra lite citronsaft, passar på nu när ICA säljer citroner för 1kr/st! En saft som vi brukar ha på julafton som är galet god :) Jag gör dubbel sats nu när jag ändå är igång! Hoppas den kommer bli lika god som jag tänkt mig.


Här är receptet på enklaste och godaste citronsaften;

Citronsaft
1L vatten
1kg socker (jag tar mkt mindre!!)
4 citroner
3 msk citronsyra (1 1/2 pkt)
 
Koka upp vattnet och rör i sockret. Låt svalna. Lös sedan upp citronsyran i lagen. Borsta citronerna i varmt vatten och skiva dem tunnt. Lägg i dem i den svala sockerlagen. Låt det stå täckt och svalt i 1 dygn. Sila sedan & tappa upp på flaskor.
 
Saften har ingen lång hållbarhet men går bra att frysa
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0