Siri, min bästa vän

long time, noo see!

Hade en bra helg med förfest här i lördags. Det var riktigt trevligt & det verkar som att alla medverkande tyckte det samma, har fått bra respons iallafall.

Söndagen spenderades till största delen under täcket i sängen, precis så som en söndag borde spenderas. Man får allt passa på när man för en gång skull inte hade något alls att plugga på! Den känslan var nästan lite läskig, man blev stressad av att inte ständigt ha något som sitter på axlarna & säger "Moa, nu borde du allt ta tag i den och den uppgiften. Moa, har du nu läst igenom hela kapitlet så som du tänkte att du skulle? Moa, kom igen nu!". Vi hade en hel del att städa också, äre party så äre! Fast här uppe får man ju pant om man har förfest, hemma är allt från tyskland eller danmark. Bra där alltså!

I går så började vi med två nya kurser. I läsperiod 2 kommer vi att läsa fysik 1 och matte 2. Jag har lovat mig själv att jag ska vara bättre förberedd inför varje föreläsning och laboration genom att ha läst igenom det som läraren kommer att stå & predika om på lektionen. Vilket förhoppningsvis kommer att leda till att jag förstår en aning bättre och snabbare!

I matten så har vi börjat med vektorer, jag verkar vara den enda i klassen som stött på vektorer innan. Det får jag helt & hållet tacka Arnold Kroon för som satt ihop en så grymt bra matte diskret kurs på gymasial nivå. De hade verkligen tänkt igenom vad man behöver för att vara förberedd när man börjar sina universitets-/högskolestudier. Över lag verkar jag vara en av de få som faktiskt har räknat med det mesta innan. Skillnaden är att här förklarar de inte alls så bra och givetvis ska vi krångla till det lite mer! Så just nu, för två ynka sekunder så känns matten helt okej, den är ganska trevlig mot mig och jag ligger i fas med planeringen vilket är ovanligt här.

I fysiken fick jag en smärre chock. Från gymnasiet har man varit van vid sin bibel - den ädla formelsamlingen med alla formler du kan tänkas vilja tillämpa. NU, ja nu så är det vi som ska hitta på våra egna former. Vi gör lite experiment, trixar och fixar lite, hittar på lite, antar lite och POFF så hoppar det fram precis just den formeln som jag lika gärna kunde ha hittat i formelsamlingen på ca 4sek. Fast hur häftigt är det inte egentligen?! Jag kan göra mina egna formler nu! Ge mig bara ett snöre, en vikt och ett tidtagarur så ska jag nog kunna knåpa ihop svängningstiden för vilken pendel som helst ;)

Idag var det lunchmöte med Idesix (sexmästeriet/festfixargruppen). Vi är inbjudna till något riktigt spännande, fast jag vet inte vad. Vi fick ett mail för ett tag sen som löd;

För nu ska vi ut och härja,

supa och slåss och svärja,

bränna röda stugor slå små barn och säga fula ord!

(KTH)

Boka in Onsdagen den 2 november kl.19.00

Meddela  resten av medlemmarna i Idesix!


/James

Idag fick vi ytterligare ett mail;

Hej!

Ni får ursäkta att Vi inte har hört av oss, tenta-röjet gjorde att vi inte kunde röra oss förrän idag.

Ni ska infinna er vid parkeringsplatsen framför Wibergsgården imorgon den 2/11-11


Ni skall medtaga:
Frivilligt sätt att bevara kvällen på (kamera, ritblock osv)
Alkoholrelaterade drycker

Mer information kommer att ges då alla samlats vid den avtalade platsen

Ja detta är allt vi vet. Jag fullständigt älskar sånthär, det ska bli så spännande!! Vi har ingen aning om vem som fixat heller, eller jag har åtmindstone inte det. James är tydligen ett fint kodnamn har jag hört.

Och förresten, jag har ju fått min pärla nu! Tänk vad långt tekniken har kommit. Säger jag till min telefon att läsa mitt sms så gör den det. Undrar jag hur jag på bästa sätt har livet av en person listar de närmaste psykena.. (Marcus fina förslag att fråga Siri som hon i telefonen heter) Ganska häftigt om jag får säga det själv!


Bilder från alltihopa kommer inom en snar framtid, ska bara luska ut hur jag synkar iPhonens bilder med datan utan sladd.


Kommentarer
Sofia Karlsson

Hej söta Moa!

Roligt att läsa vad du har för dig! Jag ser framemot ett besök när jag kommit hem och samlat kraft för en lång resa hem till dig. Så synd att det är en bit, men det gör ju att man bara kommer njuta mer när man väl ses och jag som fått upp näsan för resa och utforska så är det ändå lite bra, nu får jag ju se Luleå!



Tänkte på en sak med Siri, jag var innen i en apple butik för någon dag sedan och frågade då om de hade siri på svenska, så hon förstår vad jag säger liksom. Men då får jag svaret nej, att det inte finns än och att de inte kunde svara på när det skulle komma heller, men att tekniken går rätt fort. Men då är ju min fråga såklart, är din Siri svensk? Eller hur fungerar det?



Massor med styrke kramar och kärlek skickar jag från staterna!

(dock får du nog rätt mkt kärlek redan, men lite extra sofiakärlek gör nog inte så mycket. )

Puss och kram

2011-11-06 @ 20:32:38
URL: http://sofiaemilykarlsson.bloggplatsen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0