Recept på rödbetssoppan

Här kommer receptet på den hälsosamma och ljuvligt goda ryska rödbetssoppan Borsjtj! Tanken är att man ska koka en egen buljong på högrev, men det hade jag varken tid eller lust att göra så jag gjorde som Emma och körde med buljong och fond :) Superbra lunchlådemat och billig nu på hösten när det är säsong för rotfrukterna. En riktig student-måltid alltså!

Borstjtj - Rysk Rödbetssoppa
2 gula lökar
2 stora vitlöksklyftor
2 msk smör
ca 1 1/2 L buljong
1 morot
3 medelstora potatisar
ca 250g vitkål
6 medelstora rödbetor
1-2msk vinäger eller pressad citronsaft
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
 
Till servering:
Gräddfil eller crème fraiche
hackad kryddgrönska
ev. skivad saltgurka
 
 
Skala och hacka löken och fräs ihop med pressad vitlök. Häll på buljongen, i med de rivna morötterna, finstrimlade vitkålen och större delen av de rivna rödbetorna. Koka soppan tills grönsakerna känns mjuka, ca 15 min. Blanda ner rödbetorna du sparade och koka i 5 min till. Smaka av soppan med vinäger/citron och salt & peppar. Servera soppan med gräddfil/crème fraiche och exempelvis persilja. 
 
Borsjtj - Rödbetssoppa
 
 
 
 


Kommentarer
Malin E

Detta måste testas:)

2014-10-16 @ 15:41:45
Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se

2014-10-17 @ 14:34:26
URL: http://www.hittarecept.se
Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se

2014-10-20 @ 14:52:56
URL: http://www.hittarecept.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0